Erasmus
Rozvoj dovedností formativního hodnocení učitelů a sdílení příkladů dobré praxe aktivit pro žáky
2022-1-CZ01-KA122-SCH-000069221
Naše škola nabízí program Začít spolu, který se odlišuje od běžných vzdělávacích metod svým zaměřením na komunikační dovednosti, týmovou spolupráci a kvalitní přípravu výuky. V rámci projektu máme dva klíčové cíle:
Zlepšení komunikačních dovedností učitelů:
- Klíčovým prvkem programu je formativní hodnocení, jehož aplikace vyžaduje silné komunikační schopnosti pro interakci s žáky a rodiči.
- Fokus na růstové hodnocení („Je vidět, že jsi pracoval na držení tužky.“) místo hodnocení výsledku („Toto písmenko se ti povedlo.“).
- Učitelé se učí správně hodnotit a komunikovat ve různých situacích, což podporuje růstové myšlení žáků a vede k lepší motivaci a efektivnějšímu učení.
Příprava a realizace center aktivit:
- Výuka v programu je organizována v tematických blocích, které zahrnují přípravný týden a následné centra aktivit.
- Učitelé představují témata tak, aby byla přístupná pro všechny úrovně znalostí žáků, což podporuje evokaci a aktivaci znalostí žáků.
- Během center aktivit se žáci věnují praktickým úkolům, týmovým projektům a činnostem, kde učitel vystupuje jako průvodce a koriguje aktivity.
- Kvalitní příprava aktivit a střídání forem a metod výuky zvyšuje zájem žáků o látku.
Tímto projektem se snažíme zvýšit kvalitu výuky, rozvíjet komunikační dovednosti našich učitelů a vytvořit aktivní a efektivní učební prostředí pro naše žáky.
Stínování v Dánsku
Dvě naše učitelky Pavla a Lenka absolvovaly stínování v Dánské Odese a přilehlém okolí. V Dánsku byla prozkoumána hluboce zakořeněná hodnoty a praxe dánského vzdělávacího systému během naší stáže. Ve školách a mateřských školách byl sledován důraz na svobodu, kreativitu a fyzický kontakt s přírodou. Bylo pozorováno, jak je dánským přístupem k výuce podporována zvídavost, kreativní myšlení a odvaha dětí zkoumat své hranice. Kultura a tradice Dánska, od oslav až po diskuse o konceptu wellbeingu, byla zjevná v každém okamžiku.
Zápisek
V Dánsku jsem absolvovala stáž, kde jsem zažila několik nezapomenutelných momentů. Zde jsou tři z nich:
Aktivity v přírodě: Když jsem navštívila nestátní mateřskou školu Kilden Tommerup – Musik & Natur, byla jsem ohromena způsobem, jakým děti trávily čas v přírodě – dělaly jídlo na ohni, lezly, sekaly dřevo a věnovaly se činnostem typickým pro „lesní školku“. Při mé návštěvě si děti stavěly úkryty z vánočních stromků. Děti nám zazpívaly a já jsem měla možnost se zúčastnit hudebně-dramatické dobrodružné aktivity s nimi. Toto mě inspirovalo k tomu, jak důležité je začlenit přírodu do vzdělávacího procesu a jak to může zlepšit komunikaci a interakci mezi dětmi.
Svobodná školka Køng Idrætsbørnehave: Byla jsem fascinována myšlenkou a praxí dánských svobodných škol, kde se kladl důraz na svobodu, ale i zodpovědnost. Vývoj a perspektiva dítěte byly v centru pozornosti, a ne co dospělí považovali za důležité. Tato návštěva mi ukázala, jak důležité je zaměřit se na individuální potřeby každého dítěte a jak to může pomoci v komunikaci a přípravě lepších aktivit.
Reflektivní setkání “3Z”: Během našeho setkání jsme se zamýšleli nad tím, co chceme ve své praxi zachovat, co zavést a co zahodit. Návštěva předměstských školek mě znovu utvrdila v tom, jak důležité je věnovat se základním hodnotám, jako je kultura, pospolitost a estetika, a sledovat osobní rozvoj každého dítěte z jeho perspektivy. Tato zkušenost mě povzbudila k tomu, abych se více zaměřila na komunikační dovednosti a přípravu aktivit, které by nejlépe vyhovovaly potřebám mého třídního kolektivu.
Tyto zkušenosti v Dánsku mě ovlivnily a inspirovaly k tomu, abych se stala lepší učitelkou pro své žáky.
Report od Začít spolu
Výjezd do Rumunska
V rámci projektu se žáci 4. a 5. třídy vydali na výjezd do partnerské školy v Rumunsku, aby prohloubili poznání obou kultur a posílili mezinárodní vztahy. Výjezd proběhl od 24.4. do 29.4.2023
Průběh:
- Pedagogická příprava – Ve videokonferencích s našimi učiteli a učiteli z partnerské školy v Bukurešti byla připravena struktura tematického bloku. Aktivity představující Českou republiku, náš kraj a město byly připraveny naší školou. Zatímco partnerská škola byla zodpovědná za obsah prezentující jejich zemi.
- Seznámení žáků – Před výjezdem byl proveden videohovor s žáky obou škol. Žáci se vzájemně představili a diskutovali o svých zájmech. Nejzajímavější téma byly kartičky pokémonů, které sbírali jak naši žáci, tak jejich protějšci z Rumunska.
- Výjezd a aktivity:
- 1. den proběhly aktivity pro seznámení, hry na zapamatování jmen a interaktivní představení.
- 2. a 3. den byly prezentace o Rumunsku a České republice, o obou zemích, našich městech a školách.
- 4. den byl zaměřen na koníčky. Žáci měli možnost vyzkoušet si různé aktivity a ukázat své dovednosti.
- 5. den byla exkurze na hrad Peles a jeho okolí
- 6. den byl čas strávený s rodinami. Žáci měli možnost prožít běžný den v rodinách svých vrstevníků a lépe poznat místní kulturu.
Kurz pro učitele ve Španělsku
V období od 03.07.2023 do 07.07.2023 proběhl ve Španělsku, v malebném městě Málaga, speciálně navržený kurz pro učitele na téma formativního hodnocení. Kurz byl veden pěti zkušenými lektory, kteří postupně prezentovali různá témata a metody spojené s formativním hodnocením.
V rámci teoretické části kurzu byly představeny hlavní koncepty formativního hodnocení. Důraz byl kladen na různé metody a formy hodnocení, s cílem zajistit, aby všichni účastníci měli stejnou základní úroveň znalostí. Kromě teoretického seznámení s konceptem se účastníci mohli zapojit do praktických sezení. Během těchto sezení měli možnost uplatňovat své znalosti v simulovaném prostředí, což jim poskytlo praktickou zkušenost a důvěru v uplatňování formativního hodnocení ve svých vlastních třídách.
Večerní reflexní krouhy byly jedním z hlavních vrcholů kurzu. V těchto neformálních sezeních měli účastníci možnost sdílet své zkušenosti a nápady z průběhu dne. Tyto diskuze často vedly k hlubším pochopením prezentovaného materiálu a poskytly účastníkům další perspektivu na uplatňování formativního hodnocení.
Setkání s různými lektory nabídlo účastníkům širokou škálu pohledů na formativní hodnocení. Tato mezinárodní perspektiva byla obzvláště hodnotná, protože podněcovala diskusi a rozšiřovala horizonty účastníků.
Výsledkem tohoto kurzu byla skupina učitelů, která byla vybavena teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi potřebnými pro účinné formativní hodnocení ve svých třídách. Kombinace teorie, praxe a reflexe zajistila, že kurz nejen splnil svůj hlavní cíl, ale také poskytl účastníkům bohatý a osobní vzdělávací zážitek.