Koncepce školy
- O škole
- Základní rámec
- Vzdělávací program Začít spolu
- Specifika vzdělávacího programu
- Proč Začít spolu
- Podmínky výchovně vzdělávací činnosti – pilíře
- Denní rytmus
- Záměry školy pro rok 2020 – 2027
O škole
Základní škola a Mateřská škola sídlí společně v jedné budově v Dolním Třešňovci, okrajové části Lanškrouna. Od zahájení své činnosti v roce 2017 jsme vybudovali zázemí (jak materiální tak personální) pro vzdělávání žáků mateřské a 1. stupně základní školy.
V současné je v Mateřské škole třída Zajíčků, Žabiček a Myšiček. Základní škola poskytuje vzdělání žákům od 1. do 5. ročníku.
Za krátké období fungování jsme dosáhli řady dílčích úspěchů:
- Podařilo se naplnit kapacitu základní i mateřské školy. Kapacita byla dokonce ve školním roce 2020/2021 navyšována.
- Navázali jsme plodnou spolupráci s řadou antroposofických i místních organizací (např. environmentální centrum Stolístek, Lesy ČR, s.p., organizace Mezi námi).
- Navázali jsme spolupráci se školami Škola pro mě Ústí nad Orlicí, Školamyšl Litomyšl, Montessori Česká Třebová, Mozaika Rychnov nad Kněžnou, Lesní mateřská škola Letohrad, Lesní klub Březinka atd.
- Získali jsme finanční podporu na zkvalitňování výuky a rozšiřování nabídky vzdělávacích aktivit (např. z fondů EU – OPVV – Šablony I, Šablony II, Národní program Životního prostředí – Přírodní zahrada).
- Mnoho přátel školy a rodičů je zapojeno do výuky a kroužků. Sami se aktivně zapojují do školních činností či vedení kroužků.
- Žáci školy začali vydávat školní časopis Stromníček. Výtěžek z prodeje časopisu posílají děti na podporu potravinového programu, který se zaměřuje na pomoc v případě živelných katastrof či války.
- Pedagogové se pravidelně vzdělávají v mnoha oborech. Nejčastějšími kurzy je Nenásilná komunikace, Respektovat a být respektován, Začít spolu, Zážitková pedagogika, Encouragement – dodávání odvahy, Hejného matematika.
- Obdrželi jsme nominaci našeho učitele do ceny Global Teacher Prize Czech Republic 2021.
Základní rámec ZŠ a MŠ Dolní Třešňovec
Naše škola je organickou součástí svého města a regionu, aktivně se zapojujeme do života města. Klademe důraz na budování vztahů s rodiči. Vedeme otevřené debaty nad směřováním školy. Budujeme pochopení a vzájemnou důvěru, protože otevřené vztahy s rodiči vnímáme jako základní stavební prvek pro správné fungování školy.
Vzdělávání se odehrává především v kontaktu žáků s pedagogy, proto je osobnost a přístup učitele pro nás klíčová. Vztah mezi učitelem a žákem či žáky samotnými je pro nás hlavním tématem. Vytvoření prostředí, které vybízí k zapojení, je inspirativní a přátelské. Škola jako bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní vzdělávání a osobnostní rozvoj žáků.
Vzdělávací program Začít spolu
Vzdělávací program „Začít spolu“ (v mezinárodním označení „Step by Step“) je v České republice realizován v základních školách od roku 1996. Jde o vzdělávací program zdůrazňující přístup k dítěti, partnerství školy, rodiny a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání. V současné době představuje otevřený systém, v němž u nás pracuje již mnoho mateřských i základních škol. Na Lanškrounsku jsme zatím jedinou základní i mateřskou školou s tímto programem.
Začít spolu je program hlavního vzdělávacího proudu, který je plně v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro MŠ a ZŠ. Jeho metodika je doporučována jako inspirativní podklad pro tvorbu školních a třídních vzdělávacích programů.
Stavebními kameny programu jsou:
- individualizace práce,
- chápání světa v souvislostech,
- kvalitní vztahy a otevřená komunikace,
- konflikt jako příležitost k osobnímu růstu, nenásilná komunikace, mediace,
- spolupráce a vzájemná pomoc,
- zapojení rodiny do programu školy.
Specifika vzdělávacího programu
- Dítě se učí prostřednictvím vlastní praktické činnosti. Učitel je v roli pozorovatele a pomocníka.
- Rodiče se mohou podílet na organizaci a chodu třídy. Účastní se mimoškolních akcí, popř. je organizují. Volně mohou vstupovat do výuky, učitel s nimi úzce spolupracuje. Jsou pro něj důležitými partnery při hledání výchovně vzdělávacích strategií.
- Prostředí třídy je netradiční a podnětné. Je uspořádáno do center aktivit.
- Učivo je zpracováno tématicky do různě dlouhých časových celků, tzv. projektů. Jsou vybírány podle zájmu dětí a zároveň je nutné plnit školní vzdělávací program. Děti se učí na základě přímé zkušenosti pomocí her a experimentů. Klade se důraz na přátelství, kooperaci a týmovost.
- Pravidelné používání organizační formy „kruh“ vede k pozvolnému přechodu mezi domácím a školním prostředím, k otevřené komunikaci mezi dětmi a také řešení problémových situací ve třídě.
- Normou chování dětí ve třídě jsou jimi vytvořená a podepsaná PRAVIDLA. Ta visí na viditelném místě ve třídě a jsou denní součástí práce třídy, vedou děti k sebekázni.
- Hodnocení je založeno na individuální normě. Děti nejsou porovnávány mezi sebou, ale každý je hodnocen na základě porovnání vlastních současných a předchozích výsledků práce. Důraz se klade i na sebehodnocení. Během roku jsou pořádány v základní i mateřské škole „triády“, kdy se na hodnocení podílí dítě, učitel i rodič.
Proč Začít spolu
Výhody pro děti
Jako dítě chápu, k čemu mi je to, co se zrovna učím. Dovedu si vybrat a vysvětlit na čem a proč pracuji. Poradím si, když nastanou problémy. Umím naslouchat a pomoct, když někdo potřebuje a vím, že ostatní zvládnou totéž, když potřebuji já.
Výhody pro rodiče
Jako rodič vím, co se ve třídě děje a mohu se do dění v ní aktivně zapojit. Spoluvytvářím tak komunitu, které mohu být prospěšný, a která může být užitečná mně. Partnerský vztah se škol(k)ou mi dává prostor svému dítěti důvěřovat. Vím, že mé dítě i já jsme v bezpečí dobrých vztahů.
Výhody pro učitele
Jako učitel/ka mám daleko více svobody, mohu využít svou kreativitu, intuici a osobnost. To vše v rámci propracovaného systému, o který se mohu kdykoli opřít. Díky důrazu na spolupráci a vzájemné učení mohu snáze zapojit všechny děti. Je pro mě důležité mít a využívat podporu svých kolegů/kolegyň a metodiček ZaS.
Tradiční přístup | Přístup Začít spolu |
orientace na učivo | orientace na dítě |
převládá aktivita učitele | převládá aktivita dítěte |
vrstvení izolovaných poznatků | učení v souvislostech a propojení s reálným životem |
chyba znamená selhání | chyba je prostředek k učení |
výuka je převážně frontální, od dětí se očekává přizpůsobení | výuka je individualizovaná, vychází z potřeb a možností každého dítěte |
Podmínky výchovně vzdělávací činnosti – pilíře
Věcné podmínky
Naším zázemím je školská budova, kterou za pomoci zřizovatele, rodičů a přátel školy neustále kultivujeme. V budově školy jsou umístěny třídy a jídelna. Děti i učitelé mají k dispozici množství knih a řadu didaktických pomůcek. Učebny jsou obohaceny o tzv. relaxační část, kterou děti využívají k odpočinku či jako čítárnu.
Shodli jsme se, že pobyt venku na čerstvém vzduchu je pro děti velmi důležitý. V roce 2015 byla vybudována zahrada s herními prvky pro aktivní odpočinek dětí. Ve školním roce 2020/2021 se škole podařilo získat grant na Přírodní zahradu a do zahrady lze tak umístit spoustu dalších prvků, které přispějí k rozvoji dětí. Cílem tohoto projektu je, aby se děti mohly o přírodě učit v přírodě a vnímat ji jako součást života. Nové zahradní prvky jsou např. dendrofon, arboretum, naučné cedule, hmatový chodník, jezírko s bylinkovou skalkou, hliněná pec.
Psychosociální podmínky
Cílem naší školky je, aby se děti i dospělí cítili dobře, spokojeně, jistě a bezpečně. Nově příchozí dítě má možnost postupně se adaptovat na nové prostředí i situaci. Respektujeme, že adaptační období je individuální u každého z dětí. Učitelé respektují potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování, pokud to není v rozporu se vzdělávacími cíli či není ohroženo zdraví dítěte. Tempo činností a jejich náročnost je přizpůsobována vývojovému období dítěte a jeho individuální potřebě. Volnost a osobní svoboda dětí je dobře vyvážená s nezbytnou mírou omezení vyplývajících z nutnosti dodržovat ve škole potřebný řád a učit děti pravidlům soužití. Dětem se dostává jasných a srozumitelných pokynů. Pedagogický styl, resp. způsob, jakým jsou děti vedeny, je podporující, sympatizující, projevuje se přímou, vstřícnou, empatickou a naslouchající komunikací učitelů s dětmi. Ve vztazích mezi dospělými i mezi dětmi se projevuje vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost a zdvořilost, solidarita, vzájemná pomoc a podpora. Dospělí se chovají důvěryhodně a spolehlivě (autenticky).
Životospráva
Je pro nás velmi důležité, co děti jedí. V MŠ každý týden připravujeme pestrý a vyvážený jídelníček, který odpovídá nutričním potřebám. Stravují se u nás i děti s různými dietami. Děti v MŠ se během svačinek a oběda učí sebeobsluze a samostatnosti, samy si chystají a nandávají pokrm.
Po celý den mají děti volně k dispozici čaj či vodu.
Učíme radosti z pohybu, posilujeme zdraví. Respektujeme individuální potřebu aktivity, odpočinku a spánku.
Pobyt dětí na čerstvém vzduchu je velmi důležitý. Trávíme s žáky každý den 45 min. na školní zahradě (hl. přestávka). Děti v mateřské škole tráví venku jednu až dvě hodiny v závislosti na ročním období. S mnoha aktivitami se přesouváme ven do přírody. Často jezdíme na exkurze a snažíme se inspirovat reálným životem i zkušenostmi.
Volný čas
Jsme rádi, že u nás děti tráví svůj volný čas. Škola za dobu působení nabídla dětem již velké množstí kroužků v mateřské i základní škole. Aktuálně:
MŠ – Předškolák
ZŠ – Tvořivé dobrodružství, Kouzelná vařečka, Deskovky, Lesní moudrost, Vědecký, Čtenářský, Dramatický, Ukulele, Technický, Novinář
Spolupráce s rodiči
Naším cílem je komunitní fungování školy, úzká spolupráce s rodiči, partnerský přístup. Rodiče jsou zapojeni do rozhodování o chodu školy, podílí se na organizaci společných aktivit (slavnosti, exkurze apod.), účastní se pravidelných brigád na pozemku a v budově školy. Rodiče jsou pravidelně informováni pomocí elektronické pošty, aktuální informace vždy naleznou na webových stránkách i na facebookovém profilu školy. Rodiče si mohou kdykoliv domluvit individuální konzultaci s učitelem.
Někteří z rodičů jsou také členy spolku Škola jinak, který pomáhá škole také s různými projekty, články, sponzoringem.
Dále spolupracujeme:
Lesy ČR, Zemědělská střední škola, Lesní klub Březinka, MŠ a ZŠ Horní Třešňovec, Domov pro seniory Lanškroun, DDM Damián, RC Lanškroun, MAS Lanškrounsko, Město Lanškroun, Recyklohraní.
S organizací Mezi námi spolupracujeme na utváření vztahu mezi dětmi a seniory. Děti se se seniory pravidelně setkávají, pořádají pro sebe navzájem aktivity, dárky atd.
Denní rytmus
Mateřská škola
Ranní a dopolední blok
- Volné hry a aktivity
- Průběžná svačina
- Komunikativní kruh
- Ranní cvičení
- Centra aktivit (písmena, kostky, manipulační hry, domácnost, hudební centrum, dílna atd.)
- Hodnotící kruh
- Pobyt venku
- Oběd
Odpolední blok
- Klidové aktivity
- Průběžná svačina a volné hry a aktivity
- Pobyt venku
Základní škola
- Ranní blok
- Ranní kruh
Děti sedí spolu s učitelem v kroužku. Vítají se, řeší organizační věci, sdělují si zážitky, „probouzí se“.
- Společná práce, tzv. gramotnost.
Probírá se učivo dle daného ročníku. Děti se učí buď klasickou frontální metodou, nebo pomocí různých didaktických her. Pracují samostatně, ale také ve dvojících nebo různě početných skupinách. Jedná se o učební aktivity, kdy třída pracuje na společném zadání. Matematiku se učí dle Hejného metody, čtení podle Genetické metody.
- Přestávka
- Výchovy a ostatní předměty (např. angličtina, etika, prvouka, hudební výchova, pracovní činnosti, tělocvik)
- Práce v centrech aktivit
Děti se rozcházejí do center aktivit, v nichž samostatně pracují. Hlavní centra jsou čtyři, ale lze přidávat i další (dramatika, domácnost atd.):
- Centrum čtení a psaní
- Centrum matematiky
- Centrum pro vědu a objevy
- Výtvarný ateliér
Prostor třídy je rozčleněn do menších pracovních míst, které jsou jasně ohraničené tak, aby v nich děti měly soukromí a bylo zřejmé, ve kterém centru pracují. Úkoly do center zadáváme tak, aby vedly k opakování probraného učiva a naváděly děti ke spolupráci a vzájemné pomoci. Ve výtvarném ateliéru děti pracují na činnostech, které se vztahují k předmětu výtvarná výchova a pracovní činnosti. Toto je doba, kdy se ve stejný čas odehrávají ve třídě různé činnosti. Učitel jen pozoruje, usměrňuje, pomáhá. Je to ideální čas pro individuální pomoc a péči dětem, které ji potřebují.
- Závěrečný kruh
Probíhá závěrečné hodnocení celodenní práce. Děti hodnotí, co se podařilo a naopak. Učí se reflektovat svoji práci.
Záměry školy pro rok 2020 – 2027
Rozvoj vzdělání v oblasti ochrany přírody a její udržitelnosti
Rádi bychom u školy vybudovali zahradu s mnoha různými učebními a přírodními prvky. Zde by se děti vzdělávaly v oblasti ochrany přírody a její udržitelnosti. Dalším rozměrem tohoto projektu je poskytnout dětem prostor pro vzdělávací či pohybové aktivity.
Zapojení do komunitního dění
Dalším plánem je obohatit společenský život v Dolním Třešňovci. Chtěli bychom se podílet, ve spolupráci s místními spolky, na společných kulturních akcích.
Další vzdělávání pedagogů
Naši učitelé se průběžně vzdělávají v programu Začít spolu, v Hejného matematice, Nenásilné komunikaci atd. Dále spatřujeme budoucnost vzdělávání se v oborech IT, enviromentální výchova, kritické myšlení a etika.
Chystané materiální a investiční záměry
Prostředí školy je pro studenty velice důležité. Úpravy školní budovy a jejího okolí budou realizovány za finanční podpory zřizovatele, pomoci rodičů a přátel školy. Vedení školy bude na chystané záměry shánět finanční zdroje i pomocí projektové a dotační činností, prostřednictvím fundraisingu či jarmarku.
- Sociální zařízení, šatna v mateřské škole
- Nový výtah na přepravu svačin
- Schodiště
- Venkovní učebna
- Altán